Стійкий розвиток як фактор успіху

21.07.2021

"Екологічно чисті продукти відкривають класичну безпрограшну (Win-win) ситуацію для деревообробних підприємств", - каже д-р. Альберт Ресслер, керівник відділу досліджень та розвитку австрійського виробника фарб ADLER: Вони відкривають нові області бізнесу та водночас підвищують безпеку та ефективність процесу обробки. У нашій розмові д-р. Реслер також розповів про багато аспектів стійкості, проблеми в процесі розвитку та про захоплюючу концепцію економіки замкнутого циклу.

Тема "сталих покриттів" наразі у всіх на слуху. Якою мірою фарба дійсно може бути екологічною?

Сталий розвиток - надзвичайно багатогранна тема, що виходить далеко за межі класичного захисту навколишнього середовища. Зрештою, екологічно все, що не має негативного впливу на наш життєвий простір, тобто не чинить шкідливого впливу на навколишнє середовище, здоров'я, клімат чи доступні ресурси.

З нашими продуктами це означає: висока частка натуральної та відновлюваної сировини так само екологічна, як і відмова від токсичних чи шкідливих для навколишнього середовища речовин. Крім того, це безпека у застосуванні, хороший баланс викидів або споживання матеріалів та енергії. Таким чином, екологічний аспект є важливим, але є також безліч інших аспектів, що створюють додану вартість з погляду сталості.

Як давно можна говорити про екологічно чисті фарби?

Екологічні лаки існували ще до того, як виник термін "екологічність". В ADLER ми почали інтенсивно працювати з фарбами на водній основі ще в 1970-х роках - низький вміст ЛОС, як і раніше, є ключовим компонентом кожної екологічно чистої фарби. Крім того, ми заборонили інгредієнти, які шкідливі для довкілля та здоров'я, це важкі метали, канцерогенні чи токсичні речовини.

Сьогодні більшість наших фарб також не містять синтетичних наноматеріалів та пластифікаторів. Спочатку основна увага приділялася екологічним проблемам у вужчому сенсі, за останні 10-15 років все більше переважала цілісна перспектива, яка розглядала не сам продукт, а весь цикл - від сировини до виробництва та обробки до продуктів розпаду.

Сертифікат економіки замкнутого циклу "Від колиски до колиски" відіграє важливу роль для ADLER. Чому?

Відверто кажучи, екологічних сертифікатів і сертифікатів сталого розвитку зараз хоч греблю гати, і в більшості з них дуже схожі вимоги до продукту. "Від колиски до колиски" йде ще далі і перевіряється весь цикл продукту. Ціль "Від колиски до колиски" - повернути відповідний продукт у цикл наприкінці його життєвого циклу. Відходи - це не сміття, а цінний ресурс - ця думка захопила нас.

Як тоді ви можете уявити процес створення нової екологічно чистої фарби?

Буває по різному. Іноді ми допрацьовуємо існуючий рецепт, наприклад, замінюючи викопну сировину відновлюваною сировиною. Іноді нашим клієнтам потрібні особливі вимоги, і ми хочемо їх реалізувати. Інші продукти розробляються з нуля, наприклад наш новий екологічно чистий лак для меблів Bluefin Terra-Diamond. Потім вибираємо правильну сировину і розробляємо оптимальну рецептуру, яка відповідає нашим вимогам у всіх відношеннях - зрештою, фарба має бути не тільки екологічною, а й відповідати нашим високим стандартам щодо якості обробки, стійкості, зовнішнього вигляду та тактильних відчуттів.

Крім сировини для екологічно чистих фарб важливу роль відіграє енергетичний баланс. Яким чином?

Коли доходить до енергії, ви повинні враховувати весь виробничий цикл: скільки енергії використовується для виробництва сировини, скільки використовується для виробництва фарби та маршрутів доставки? В ADLER ми використовуємо електроенергію лише з екологічно чистих джерел та постійно оптимізуємо нашу енергоефективність – наша мета – знизити загальне споживання енергії на 5% до 2025 року, незважаючи на зростання обсягів виробництва.

Як розвивається ринок екологічно чистих продуктів?

Протягом багатьох років спостерігається чітка тенденція до зростання, але все ще на відносно низькому рівні. У нашій стратегії сталого розвитку ми сформулювали мету забезпечити 20% наших загальних продажів екологічно безпечних продуктів до 2025 року – я думаю, що це є абсолютно здійсненним. З одного боку, дедалі більше кінцевих споживачів вибирають екологічно чисті чи веганські продукти не тільки для їжі чи одягу, але й своїх меблів.

З іншого боку, виробники меблів теж все більше усвідомлюють, що вони виграють самі, якщо використовуватимуть екологічно чисті продукти: тому що вони досягають більш здорових та безпечних робочих процесів у своїй власній компанії, скорочують відходи та викиди, а також знижують споживання енергії.

Як і раніше, існують сумніви щодо якості екологічної продукції. Чи виправдані вони?

Звичайно, були певні "початкові проблеми" у розробці екологічних продуктів, але вони давно залишились у минулому. Сьогодні вам не потрібно йти на будь-які компроміси з точки зору якості чи технологічності при використанні екологічно чистих продуктів, покриття абсолютно еквівалентні звичайним продуктам. Навпаки, клієнти часто мають вирішальні переваги, тому що екологічно чисті продукти оптимізовані з точки зору відходів і викидів, та можуть быльш ефективно наноситись.

ADLER нещодавно презентувала зелену лінійку. У чому її особливість?

Тепер ми можемо запропонувати нашим клієнтам екологічно чисті рішення для всіх сфер застосування – від фарби для вікон до фарби для меблів, від захисту деревини до товарів для дому. Будь-яку поверхню в будинку можна покрити екологічно чистим продуктом ADLER. Тепер ми об'єднали цей асортимент у зелену лінійку.

Для цього ми піддали кожний продукт всебічної внутрішній сертифікації, заснованій на об'єктивних критеріях, абсолютно еквівалентних загальним екологічним знакам. Тільки продукти, які відповідають найвищим стандартам у галузі навколишнього середовища, здоров'я, безпеки та термінам служби, включаються до лінійки екологічно чистих продуктів.

Кожен екологічно чистий продукт має власний паспорт сталого розвитку, у якому прозоро документується результат цієї сертифікації. Це означає: наші клієнти отримують від ADLER перевірену якість, до якої вони звикли, - у тому числі й у питаннях захисту навколишнього середовища.

Яких досягнень ви очікуєте у галузі екологічно чистих покриттів у найближчі кілька років?

Я чекаю багатьох цікавих досягнень у сировинному секторі, не тільки з погляду стійкості (ключове слово "відновлювана сировина"), але і з точки зору функціональності. Друга центральна тема – це енергетика, і тут я також бачу великий потенціал. Стає все більш важливим, щоб окремі галузі працювали у тісній співпраці. Багато важливих інновацій в ADLER вже з'явилися в минулому через спільні проекти з клієнтами, виробниками сировини або систем і, звичайно ж, з науковими установами. Такі інноваційні майстерні будуть набувати все більшого значення в майбутньому.

Доктор Альберт Ресслер, керівник відділу досліджень та розробок ADLER. | © АДЛЕР Натуральна сировина грає центральну роль створенні стійких покриттів. | © АДЛЕР Інноваційні методи виробництва дозволяють значно збільшити енергоефективність виробництва фарб. | © АДЛЕР Існує також великий потенціал сталого покриття у процесі нанесення, наприклад, під час сушіння. | © АДЛЕР